Dette er en konkret håndsrækning til dig, som skal lave en undersøgelse. Bogen henvender sig til dig, der studerer på en professionsuddannelse eller skal gennemføre... Læs mere
Historieundervisningen skal være varieret, vedkommende og interessant for eleverne, og rækken af mulige metoder er da også meget lang. Historieundervisning – en fagmetodik består... Læs mere
At forberede til deltagelse i demokratiet er en opgave for hele skolen – det er en del af folkeskolens formål – men samfundsfaget har en særlig opgave, idet det er det fag, der har... Læs mere
Neuroaffektive kompaskort præsenterer essensen i neuroaffektiv udviklingspsykologi. Det første kort giver et forenklet overblik over modellen omkring de neuroffektive... Læs mere
Lærere lærer hver dag. Sammen med elever, forældre og skolens øvrige parter udvikler lærere viden gennem involvering i et væld af problemer og muligheder i skolen. Fx... Læs mere
Fremmedsprogsdidaktik handler om at tilrettelægge undervisning i grundskolens sprogfag. Bogen præsenterer fremmedsprogsdidaktikkens aktuelle strømninger og generelle... Læs mere
Historiedidaktik – mellem teori og praksis handler om tilrettelæggelse af historieundervisning, der støtter eleverne i historisk refleksion og historieskabende deltagelse, som gør, at de... Læs mere
Undervisningsplanlægning for faglærere hjælper dig som læser med at udvikle en helhedsorienteret forståelse af, hvad god undervisning og læring indebærer. Hilde... Læs mere
Med udgangspunkt i personlige beretninger går bogen i dybden med en række centrale postmoderne ledelsesbegreber som integritet, autenticitet, mentalisering, refleksion,... Læs mere
Det er skolens opgave at ruste eleverne til deres nu- og fremtid. Det gælder også skolefaget historie. Faget må derfor have et klart dannelsesmæssigt sigte. Det indebærer, at den... Læs mere
Hvad ved vi i virkeligheden om virkeligheden? Det spørgsmål forsøger videnskabsteorierne at besvare. Videnskabsteori for praktikere er en kort gennemgang af de... Læs mere
Bogenhandler om at undersøge æstetiske tekster i undervisningen. Bogen lægger op til at undervisningen skal tage elevernes oplevelse af teksten alvorligt, så de kan åbne sig for... Læs mere